Design patterns - velký humbuk?
Známá kniha o návrhových vzorech Design Patterns od GoF (Gang of Four; Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson a John Vlissides) byla oceněna ACM za "významný a trvalý přínos na poli programovacích jazyků". Je docela zajímavé sledovat, jaké odmítavé reakce tato skutečnost vyvolala:
- Slava Pestov: Most useless book in computer science gets award
- Damien Katz: Design Patterns, I don't get it
Ned Batchelder oproti tomu píše o návrhových vzorech o mnoho mírněji a v podstatě říká, že návrhové vzory jsou nová úroveň abstrakce, ve které nyní programátoři přemýšlí o programech (předtím to byly postupně strojové a assemblerové instrukce, jednotlivé příkazy, funkce a třídy).
Můj názor? Tak před rokem jsem chtěl přijít na to, co na návrhových vzorech je, a tak jsem asi za půl hodiny zběžně prolétl jakousi knížku o nich. Bohužel už nevím kterou. Každopádně se mi všechno zdálo jen jako shrnutí věcí, které už dávno používám nebo jsem už někde viděl. Jako jediný zajímavý a netriviální vzor mi přišel jen Decorator (který je mimochodem docela hezky použitý v Javovském IO).
Nemůžu si pomoct, ale povídání o nové úrovni abstrakce se mi jeví jako přehnané a jediný větší přínos návrhových vzorů se mi zdá být sjednocení terminologie. A pokud je to jediný důvod, proč návrhové vzory existují, tak mi uniká, proč je kolem nich všude takový humbuk.