Ach jo, ta pražská doprava
Dneska ráno jsem přišel pozdě na cvika. Jako obvykle tramvaj uvízla v dopravní zácpě. Ztracený čas během cesty jsem využil k přemýšlení, proč vlastně lidi (míním teď Pražáky) musí po Praze jezdit autem, když je tu poměrně rozsáhlá a překvapivě dobře fungující síť veřejné dopravy. Napadly mě celkem čtyři legitimní důvody:
- jedou ze svého bydliště v Praze na místo mimo Prahu
- jedou z místa mimo Prahu do svého bydliště v Praze
- převáží něco (nebo někoho), co nejde převézt jinak (např. vezou velký nákup, sekačku na zahradu, starou nepohyblivou babičku...)
- auto je firemní a zajišťuje něco, co nemůže být zajištěno jinak (zásobování, taxíky, různé služby apod.)
Možná existují i další stejně dobré důvody, na které jsem si teď nevzpomněl. Ale důvodem podle mě rozhodně není doprava osob z místa v Praze na jiné místo v Praze. Jeďte si sakra metrem nebo tramvají!
Fakt mě dokáže spolehlivě vytočit, když z okénka pozoruju obvyklou kolonu, kde v polovině aut sedí jen jeden člověk. (Typicky je to podnikatel, který ještě za jízdy telefonuje – policajty na něj!). Tomu říkám efektivita. Kvůli řekněme 20 % lidí, kteří se dopravují do práce autem, má zbylých 80 % dopravu o dost komplikovanější, nemluvě o nějaké ekologii.
Osobně bych opět zavedl povolení na vjezd do centra, stejně jako to bývalo po povodních. To by dostali místní obyvatelé a firmy v oblasti. Ostatní Pražané by tam museli jinak. Doprava by se tím podle mě o dost zlepšila, ubylo by smogu, hluku... prostě samé pozitivní důsledky pro většinu obyvatel. Nevíte někdo, proč to tak už dávno není?
Dodatek z jiného soudku
Po ranních cvikách jsem jel zpět na kolej. (Mimochodem ty cvika mi docela spravily náladu. Matematika a teoretická informatika to v mém případě občas dokáže – matfyzáka v sobě nezapřu.) Tramvaj pro změnu visela několik minut na Malostranské, tentokrát ale nikoliv kvůli zácpě, ale protože na Pražský hrad projížděla kolona s nějakým papalášem.
Asi jsem natvrdlý, ale opravdu mi uniká, proč musí kvůli tomu být zastavena doprava v jedné z hlavních tepen Prahy a proč je oběd nějakého státníka na Pražském hradě důležitější než můj oběd v menze v Tróji. Já tam potřebuju být včas stejně jako on. A mám určitě větší hlad :-)
Můj názor je, že absolutní přednost v jízdě by mělo mít jen takové vozidlo, kde by jeho zpožděním mohly vzniknout ztráty na zdraví, životech nebo majteku – tedy hasiči, sanitky, různé havarijní čety apod. Programátorská zásada "Eat your own dogfood" státníkům zřejmě nic neříká.