Jak přesvědčit obyčejného uživatele k používání Firefoxu?

Včera jsem byl u jednoho kamaráda "řešit" jeho počítač. Že prý se kouše, běhá pomalu a tak. Samozřejmě na něm bylo několik virů, spyware a úplně rozhašený systém. Problémy jsem vyřešil vypálením nejnutnějších dat na CD, formátem disku, reinstalací Windows a poučením o nutnosti aktualizací antiviru i Windows samotných. Přitom jsem mu na počítač nainstaloval i Mozilla Firefox.

Tenhle nejmenovaný kamarád je už pátým člověkem v mém okolí, kterého jsem "ukecal" k používání tohoto prohlížeče. Všichni z těch pěti jsou úplně normální uživatelé internetu, ne něco jako já :-) Všichni po několika týdnech/měsících užívání nedají na Firefox dopustit (jen u toho posledního se to teprve ukáže).

Jak obyčejného uživatele přesvědčit, že Firefox je lepší než doposud používaný Internet Explorer? Na základě mých zkušeností zabírají tyto argumenty:

  1. Bezpečnost. Čím méně poučený uživatel, tím více ho vyděsí, když mu řeknu, že v IE jsou neopravené bezpečnostní chyby, snadno skrz něj proniknou viry a že po Outlooku je to druhá nejjednodušší cesta, jak se mohou do počítače dostat. Pak následuje uklidnění, že ve Firefoxu se něco takového ještě nikdy nestalo.
  2. Blokování vyskakovacích oken. Každý občas navštíví stránky, kde je tato funkce opravdu výhodná ;-) a nadšení uživatelů z ní často nezná mezí.
  3. Malé užitečné drobnosti. Třeba že Firefox umí stránku postupně načítat a zobrazovat mnohem lépe než IE. Nebo integrované "googlítko" vedle adresové lišty. Ve většině případů uživatelům ukážu i záložky (alias "panely", jak to krkolomně přeložili na CZille). Zajímavé je, že typická reakce na záložky je: "K čemu mi to je?" Moje povídání o zpřehlednění brouzdání po mnoha stránkách najednou většinou moc nezabírá – prostě je to funkce, na jejíž užitečnost musí každý přijít sám.
  4. Jinak je vše skoro stejné jako IE. Uživatele vždycky potěší, když mu řeknu, že nemusí měnit žádné ze svých návyků.
  5. A o čem se vůbec nezmiňuju? O "find as you type" (většina uživatelů jsou "klikači" a na klávesnici při práci s internetem sahají jen při zadávání adresy nebo vyplňování formulářů), o podpoře webových standardů (to nikoho normálního nezajímá), o extensionech, o skinech... Nic z toho není pro typického uživatele příliš zajímavé a potřebné.
  6. Úplně nakonec obvykle dodám, že tenhle prohlížeč používám od doby jeho vzniku a ke své naprosté spokojenosti. Kupodivu i tenhle naprosto subjektivní argument zabírá, možná dokonce ze všech nejlíp :-)
Apr 19, 2004 – 10:26